KennisCentrum
Het KennisCentrum Microsoft begeleidt de waterschappen bij de invoering van M365, Azure, Power Platform en Copilot. Het is opgericht om de waterschappen te ondersteunen, te verbinden en hen in staat te stellen ervaringen uit te wisselen over diverse Microsoft-onderwerpen.
Stuur een mail

Activiteiten en initiatieven
- Roadshow: elk jaar organiseert het KennisCentrum een Roadshow waarbij het team langs alle waterschappen gaat om persoonlijk in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen.
- Roadmap: een set bijeenkomsten waarbij kruisbestuiving tussen de waterschappen ontstaat en een reeks aan inhoudelijke thema’s worden behandeld.
- Workshops: geven een helpende hand om ervoor te zorgen dat alle waterschappen de juiste kennis in huis hebben.
- Wake-up calls: elke dinsdag ochtend zorgt de wake-up call voor het verspreiden van actuele informatie.
- Blauwdrukken: het KennisCentrum deelt gedetailleerde plannen over verschillende Microsoft-onderwerpen, zodat deze gemakkelijk kunnen worden geïmplementeerd bij de verschillende waterschappen.
- PoC’s (Proof of Concept): een periode waarin een waterschap, vaak in samenwerking met een partner of Microsoft, een specifiek onderwerp oppakt. De resultaten worden vervolgens vertaald naar een blauwdruk en workshop, die worden gedeeld met de andere waterschappen.
- Opleidingsklassen: vanuit Microsoft zijn er verschillende opleidingen. Deze worden eens in het jaar klassikaal aangeboden, maar voor de e-learning omgeving kan er altijd gebruik gemaakt worden van het ESI (Enterprise Skills Initiative) platform.
Beschikbare instrumenten
- Adoptie: het kenniscentrum biedt handvatten bij het effectief implementeren en integreren van nieuwe technologieën en processen, zodat de waterschappen optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden. Dit is terug te lezen in de adoptiewegwijzer, zie Adoptie.
- Unified: het unified contract biedt niet alleen toegang tot de services hub, maar ook directe toegang tot technische ondersteuners.
- Services Hub: naast directe hulp die kan worden aangevraagd in de services hub, biedt de services hub ook mogelijkheden tot een leeromgeving en het uitvoeren van gratis assessments. Zie Wake-up-call.
- Referentie tenant: de referentie tenant is een demo omgeving waarin de waterschappen bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten kunnen testen, zonder dat dat impact heeft op hun eigen inrichting.
Microsoft partners
Veel waterschappen maken gebruik van partners bij de implementatie en inrichting van hun Microsoft omgeving. Iedere partner heeft zijn eigen specialisatie. Het KennisCentrum investeert veel tijd in de relatie met partners en weet welke partners actief zijn binnen de waterschappen. De partners spelen eveneens een belangrijke rol bij de proof of concepts en workshops die vanuit het KennisCentrum worden geïnitieerd. Hierbij wordt gestreefd naar hergebruik van producten die zowel bij de individuele waterschappen als binnen het Kenniscentrum ontwikkeld worden.
Kortom er gebeurt veel vanuit het KennisCentrum en het team staat klaar voor alle vragen die waterschappen hebben over Microsoft, waarbij verbinding tussen waterschappen onderling centraal staat.
Wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar: kenniscentrum-ms@hetwaterschapshuis.nl